Turjanlinna in memoriam

Iki Turjanlinnan raunioilla, kuva Kiannon perhealbumi

Kiannon radiopuhe, kirjoitettu 30.5.1940

Kirjoitus antaa melko täydellisen kuvan siitä millainen paikka Turjanlinna todellisuudessa oli. Se sisältää tarkkoja kuvauksia rakennuksista, huoneista ja esineistä, joita Turjanlinna oli pullollaan.

Tämän luettuaan ymmärtää, miksi Ilmari Kianto ei koskaan toipunut Turjanlinnan menetyksestä.

Onko siis totta että Sinä, oma rakas korpikotini, jonka nimi erottamattomasti liittyy omaan nimeeni, olet pyyhkäisty pois maan kamaralta?

Kun tykkien jymistessä 7 p. joulukuuta 1939 hiihtelin sinun suojastasi yli järven ulapan, en totisesti aavistanut viimeistä kertaa näkeväni sinun kauniita kasvojasi!
Sodan julmat tapahtumat estivät kotiinpaluuni, ja mitä lähettikään kohtalo perääni joululahjaksi? Se lähetti tiedon että Turjanlinna oli tuprunnut tuhkana ilmaan joulukuun 21 pnä 1939.

Se, joka on vastaanottanut sellaisen Joobin joululahjan, tietää, miltä sydänalassa tuntuu. Mokomasta joulupaketista putoaa jalkoihisi – ammottava tyhjyys.

Et ota uskoaksesi, koska et ole raunioita nähnyt, mutta kadotuksen tuska alkaa sydäntäsi kalvaa, yön hetkinä tartut päähäsi ja kysyt: onko tämä totta vai kamalaa unta? Mutta niin väkevä on tuon rakkaan vainajan muisto, että niin kauan kuin et ole hänen olemattomuuttansa todennut, hän sinulle heijastelee ilmielävänä.

Sinä, linnani sinihiippainen kotitonttu, tullos kumppanikseni – tarkatkaamme viimeisen kerran lempipaikkaamme tuolla kaukana korvessa. Ottaako muistisi, kuinka pitkistä kelohongista satulinnamme alkujaan ra­kennettiin?
Aivan oikein, noiden uljaiden honkien runkoina oli 17 metri­siä jättiläiskeloja, ja olipa urakkaa saada nelisensataa tuollaista rakennuspuuta, jotka oli uitettu Ruhtinankylän saloilta, hilatuksi törmälle!

Siitä on tasan 30 vuotta kun korpitaloa alettiin rakentaa. Ei kohonnut silloin Kian­tajärven Leppikannan paisteisella etelärinteellä tuota korkeata koivikkoa, jonka lävitse nyt rantasaunalta nousemme ylös kartanoon.

– Huomaan oi­tis, että kaipaat kylkirakennusta, jossa oli väljä halkovaja kaikkine työ­aseineen, välikkö tahkoineen, heinälato nurmineen sekä se paikka, jota kaikki tarvitsevat ja jota eräs ensivierailija kehahti talon parhaimmaksi huoneeksi. Niinpä vain, isännän keksintöähän nuo mukavuudet olivat – olin silloin täynnä luomisintoa …

Nyt sinä tonttu kaipaat toista valtavaa rakennusta – Ämmän ruukin aikuista makasiinia! Kaipaat sen valtavia jättiläisavaimia, sen jättiläislukkolaito­ksia, kaipaat kaikkea, mitä tuo jykevä rakennus sisuksissansa säilytti. Siel­lä oli jauhosäkit ja öljytynnyrit, siellä tiilet, kattopäreet, tervat, sukset, kelkat, reet, kottikärryt, airot, potkukelkat ja poronpulkat. Kolme kaunis­ta poronpulkkaa! Siellä tuurat, hangot, kuokat, lapiot, sapilaat, haravat, viikatteet, vänkärit, taikot ja ne rakkaat rautakangit!

Siellä yläkerrassa riip­puivat orsilta suloiset siika-, ahven-ja muikkuverkot, vanhan pappilan ikiantoisat haukirysät, siellä talvitamineet kesäisin ja kesätamineet talvi­sin -muistathan isännän sinisen umpitakin ja sieppuran, joissa punainen ja vihreä vuorotteli, noissa pukimissa vilahteli auringon purppura ja met­sän vihreä, poronsarvikiehkurat ja taivaan tähdet.

Seinillä kiikkui koreita säpikkäitä ja poronnahkakintaita -kuka kumma on rosvonnut nokialaiset kaahlaussaappaani? Ei huolita huokaille, vaikka kaikki näyttää menete­tyltä! Sinä vilkaiset tyttöjen kesäistä makuusuojaa, kaipaat oviakkunan hauskoja lasimaalauksia.

Huh, navetta paloi myös ja kaikki konnut, taisi­pa palaa elävältä pari joululammastakin, jolleivät soturit kerenneet niitä suihinsa popsia tai ryssät, joita en sano sotureiksi!
Kohtalokumppanini, koti tonttu! Sinä mittailet mielikuvituksesi silmillä päärakennuksen korkeutta? Kymmenkunta metriä se on keskikohdalta, tai oikeammin oli, mutta olkaamme niin kuin kaikki mitä silmä ei näe kuitenkin olisi olemassa.

Että kuinka pitkäkö “pytinki”? _ Parikymmentämetriähän se on pitkä, kymmenkunta leveä. Kuistit ja parvekkeet erik­seen. Mihinkäkö muka joutuneet ruskeiksi tervatut kaksoistikapuut? Mis­säkö jättiläispalokeksi? Muistatko kahtakymmentä linnan akkunaa, -joilla oli goottilainen kaarihattu? Ja kaikki niin erinomaisesti maalattu.

Ollos huoleti, jättiläiskuusi, jossa käki kukkui ja teeri kukersi, seisoo pai­kallaan, sota ei sitä ole suistanut, nähtävästi ryöväreihin on noussut mui­naisuuden pyhä usko uhripuuhun. Mutta kellarikuopasta ovat emännän sadat marjamehupullot hävinneet.

Tonttu, näen nenäsi punasta, että sinua kauheasti suututtaa. Niin, mikähän helkkarin molotohvi lienee särpinyt nekin 20 litraa valmista joulukotiviiniä? Sinua tontturukka sapettaa sama kuin isäntääsi: miksi me pöljät emme älynneet kylvää viinipulloihin arse­nikkia? Saivat juutakset liian hyvät surmanryypyt!

Menemmekö vihdoin sisään? Viimeisen kerran oikein paraatiovesta, jonka otsikossa vierasta tervehtii sammalkylkiset poronsarvet! Hiisikö on pyyhkinyt ovenpielestä kalankuvat? Isännän jättiläisahvenet ja emännän jättiläissiiat! Keppiä sille, joka ryösti sauvat tuosta nurkasta! Karjalais­pahkasauvat ja Zakopanen kotkapäisen tatrakepin ! Tuossa oli maaliko­mero – kymmeniä kiloja kallisarvoisia Tikkurilan värejä, tuossa oli öljy­kaappi – mahtoipa leimuta sen kohdalla!

Tuossa kalastusvehkeiden kaap­pi pitkine siimoineen. No, uistimet ainakin ovat kuin väkevässä unessa näkyvissä – kymmenkunta eriväristä kelaa. Muistatko, tonttu, kuinka moniaan Alman kanssa jouduin viettämään jouluaattoa ja kun en löytänyt koristeita, ripustin kaikki kimmeltävät uistimeni joulukuuseen! Tuossa roikkuvat linnan ainutlaatuiset porovaljaat.

Punaiset oravat istua kököttä­vät häntä pystyssä vihreillä oksilla, porojen selkävyöt kilajavat kulkusia. Kuinka korpinaisemme siihen aikaan olivat innokkaat korutöissä, samoin kylän herrat, tuossa on Onni Sorsakosken, luonnontutkijan, taiteellisesti veistämä rynnäskalikka vuottoraippoineen.
– Äläpä helistele, ukko, niitä valjaita – tekee pahaa!

Enin kismittää kokolias porokello, jossa ei ainoastaan ollut vaskea, vaan hopeaakin, niin heleä-ääninen se oli. Sen kyljessä luki valurin nimi: Johan Määddä, Ristijärvi 1840. Siis sata vuotias tiuku! Miksi ei Jumala antanut isännälle hoksottimia siepata sitä soitinta omaan kaulaansa? Kaipaat kiu­ruveteläisen pärekattajaisretkikunnan runoa! Tuossa oli alakerran työ-ase­kaappi – oh, tonttu, minun on ikävä moukareitani, vesureitani, napakairejani, kaikenmoisia petkeleitä ja pertuskoita !


Lähdemme yläkertaa kohden. Tuossa killuvat linnan muinaisen orava­komppanian sotalakit. Tuossa kimmeltää Krimin tattarityttösen päähine kultabrokaadia, tuossa roikkuu ruostunut kaukaasialainen tikari, tuossa loistaa honkapölkyn päällä kannakselainen Kristus-kuva -taidatpa te­kaista ristinmerkin?
Tuossa punoittaa patsaan päässä turkkilainen fetsi mus­tine tupsuineen, tuossa viimeinen ylioppilaslakki Apollon lyyryineen – vivat academica! -ja tuohon tulenkeltaiseen puulaattaan on isäntä maa­lannut Salomonin sananlasku ja:
Sanat ihmisen suussa ovat niin kuin syvät vedet ja Wiisauden lähde on täynnä virtaa. Jolla paha kieli on, se lankee onnettomuuteen —

Muistanetko, kohtalotoveri, sen piskuisen pahkakupin, jonka toissa tal­vena sain Näljängän Salmelan torpasta! Se oli 150-vuotias, seitsemässä polvessa palvellut. En löydä enää sotajousen runkoakaan, jonka luukil­vessä luki vuosiluvun 1704. Entäs kaikki monisatavuotiset hengelliset kir­jat? Vanhat rahat, kupari-ja pronssisoljet, avainkantimet? Niin, kaveri, linnan yläkertaan johtava porras antoi aavistaa, että lähestytään muinais­museota. Mikä metsähinen lienee nyhtänyt seinistä virsut, pollot ja napit­timet?

Muistatko järven mutapohjasta verkon mukana noussutta reikäistä mustaa pahkakuppia? Eino Railo sitä piti sangen arvokkaana -lappalais­noidan kalakuppi … -Etnografian etsikkoaika on loppunut!
Näin me siis, kotitonttu, olemme aloittaneet ilottoman inventaariomme. Eikö lienekin tunnettu asia, että ihminen, jonka omaisuuden ylitse on vyö­rähtänyt ikuisen tuhon hyökylaine, ensihätään kaipaa mitättömimpiä ka­pistuksia? Johtunee siitä, että on liian hirveätä todeta kadottaneensa kaik­kein arvokkaimmankin omaisuutensa!

Missä on syntymäkotini Pulkkilan Pappilan taulu? Missä Ämmän Ruu­kin öljymaalaus -molemmat täti Hertmannin sivellyksiä. Niin, rakas ho­peapartainen henkitoveri, hiipikäämme yhä ylemmäs ja hipaiskaamme kämmenillämme elämän utupilviä! Joko astumme kaikkein pyhimpään? Kuinka kestämme?

Sano mitä sanot, mutta hävytöntä se on, että isä vaina­jan omanikartama työkalustokaappi on poissa! Kaipaan nikkelivasaroita­ni, hohtimia, talttoja, poria, viiloja, viivareita, höyliä, sahoja, nauloja – oi, olinhan rikas kuin Kroisos ja koko Korpi-Kainuu muistaa, etteipä juuri muussa sopukassa kuin Turjaniinnassa ollut niin runsaasti kaikenkaltaisia työaseita. Isännällä oli luontainen rakkaus rautaan: eipä hän suotta kanta­nut kalevaisen kainmansa sammontakojan ja taivaankannen kalkuttajan nimeä.

Kuinka hellää rakkautta tunsikaan vanha papinpoika isävainajansa höyläpenkkiä kohtaan! Koti tontun siImässä kimmeltää kyynel -niin – juuri tuossa paistoi keinutuolissa ns. henkimorsiamen tulipunainen untu­vasydäminen silkkityyny – Ja tulipesän reunoilla loistivat raskaat aito-an­tiikkiset kynttilänjalat-kaksi kippurahäntäistä ritarihaarniskaista marakattia, jotka pronssivatsoihinsa oIivat ahmaisseet 3/4 kiloa Iyijyä. Muistat baijeri­Jaisen olutseideIin Bavaria? Muistat hullunkurisen tuhka-astian Wo ist die Maus? Kaipaat nelihaaraista kynttilänjalkaa, pikkuista pronssista esinettä, joka oli löydetty Kirimistä, Dsingiskhaanin sinetti!

Niin, me viivymme viimeisiä hetkiä tässä tornisalissa, jonka pinta-ala on 6 x 6 m, ja jonka sisältö on loppuun asti tutkimatta. Tämä on yhtähaa­vaa loistava seurusteluhuone, mainio työkammio, verstas, kirjasto, mui­naismuseo, mystillinen … ja miellyttävä makuuhuone. Jatka­kaamme tutkimuksiamme. Kaipaat ns. kuninkaallista korpikirjastoa. “Ku­ninkaallista”? Kelpaa sitä nyt sanoa kuninkaalliseksi.

Tuvan lattiasta lai­pioon ulottuvan kirjahyllystön kupeella oli ainutlaatuinen tupakkapöytä lasilevyn alle liimattuine satoine sikarikultarenkaineen -toista sellaista ei löytynyt maailmassa. Pyhä Jumala! Vanhan pappilan pitkävartiset hopea­pislaikoppaiset piiputkin tipotiessään!

Muistatko, ketkä kaikki arvovieraat ovat nukkuneet tuolla pitkällä puu­sohvalla? Yövuoteen ääressä komeili Repin Juniorin maalaama isännän muotokuva, joka oli hinnoiteltu in futuro 10 tuhatta. Ja mikä värien paraa­ti, silloin kun aurinko paistoi kahdesta akkunasta läpi sinisen, keltaisen, punaisen ja viheriän lasiruudun !

Muistatko, kotipeikko, honganoksan alle ripustettua kultakehyksistä soikkopeiliä, jonka tapa oli romahtaa lattiaan jännittäväin tapahtumain edellä?

Komeissa poronsarvissa riippui vesikon talja ja komea ranskalainen jesuiitan tikari, jonka kerran ostin halvalla kannakselaiselta sekarotuiselta akalta. Tuossa on myös jääkärintikari, jonka wapaussodassa puukolla vaihdoin Lokstedtin pojalta.
Entäs Puolasta saatu ihana Eevan kiusaus! Arvi Järventaus jäi siihen kerran tuijottamaan ja pani kätensä ristiin ja tunnusti:
“Minä myönnän-sitä ei voi vastustaa!”
Mitä sinä siitä liinavaatekaapista Sotamarsalkan takaa pengot? Anna olla muistamatta Linnamon loistavat liinapaidat ynnä Mattis – veljesten silkkitrikoiset yöpukimet! Me, tonttu rukka olemme nyt paidattomia kuin Ryysyrannan Jooseppi pöllisavotassa. Turjanlinnan sotarosvous peittyy mystilliseen hämärään.

Sinä, kultakumppani, tahdot tutkiskella esimerkiksi sitä, ketkä tekivät toppahousuja linnan ensiluokkaisista sänkypeitteistä. Mikäs kumma sinun kynsissäsi nyt helähti? Ahaa isännän nuoruudenkannel, jonka hän muistaa saaneensa Lapinlahden Halos-veljeksiltä samaan aikaan, kun Calamnius-niminen nuori kirjailija vaihtoi esikoisteoksensa “Wäärällä uralla” ylioppilas Eino Lönnbohm-Leinon debyyttiin “Maaliskuun lauluja”.
Voi, voi, armaan äitivainajankin kuva Mater dolorosa on poissa! Ja ainiaaksi tuhoutuneet Cecilia Lundahlin kuu­luisat ruotsinkieliset runot…

Turhaan kaipaat suurta poronpulkkagobelii­nia, Hilkka-rouvan hellää käsityötä. Kauhistut mustaksi korpuneen vienankarjalaisen praasnikkapaalikan -jonka hankin Jyvälahdesta -puuka­lenterin häviötä! Nuhtelet minua, joka en myönyt sitä tuhatlappusella museoruhtinas Wäinö Hämäläiselle!
Entäs Kalevala-laulaja Jamani Paa­vilan sauva Uhtualta, ukon, joka eli 111-vuotiaaksi ! Tonttu toverini, tee kunniaa Aleksis Kiven, Elias Lönnrotin ja J.W.Snellmannin kuvien ylä­puolella istuvalle Bubo Bubolle, huuhkajalle.

Älä nyplää metsästysaseita­ni, pidän ne nimittäin latingissa, sillä onpa sattunut että on tullut kiire pamauttamaan parvekkeelta milloin honganlatvassa istuvaa maakotkaa, milloin linjan poikki juoksevaa mustaa tulikettua.

Tuon hongan kyljessä punersi kyltti maalattuine kirjoituksineen: Rauhoitettu rakas puu, johon lintu istuutuu -hu-huu!

Taas sinun silmässäsi, rakas kohtalotoveri, kimmeltää kyynel. Turjan­linnan arvokkain huonekalu, isävainajan suuri kirjoituspöytä on siirtynyt muistojen valtakuntaan. Se ei ollut ainoastaan hänen, vaan myös isoisän, Keuruun ja Iin rovastin, ikivanha papinpöytä, ja olisinpa totisesti antanut sen pyhäksi perinnöksi omalle pappispojalleni. Tuskin sinäkään tunsit tuon mööpelin kaikkia lokeroita!

Sen vieressä seisoi oma nimikkopöytäni vih­reäverkaisine pulpetteineen, mutta mitä kaikkea se puolestaan sisälsi, siitä sinulla tonttu-raiska ei ole aavistustakaan! Onhan jokaisella salaisuutensa.

Mutta sen varmaan tulit näkemään, että korpikirjailijalla oli aina 50 kiloa puhdasta paperia varattuna. Sielujemme rauhan vuoksi alkäämme ottako lukuun toista 50 kiloa, joka oli papereissa, niinkuin sanat sattuvat, näkyi mustaa valkoisella. Oi tuhatsärmäistä tuskaa tuhatsivuisten tuhottujen käsikirjoitusten takia!.

Niin, kirjoituspöydät olivat kukkuroillaan kapistuksia,puisia, luisia, lasisia, vaskisia. Muistatko jyväskyläläisten tuohiadressia? Oi kirjoituskoneeni, oi pyhä pikku Remington, mikä bolseviikki-politrukki sinutkin lienee vohkaissut?

Nyt me molemmat kalpenemme. Horna on nielaissut jättiläiskirstun, joka oli tehty vaahterasta, tammesta, sapelimahongista ja linnunsilmäpuusta! Mitä kaikkea aarteita tuo arkku sisälsi-ei ole luetteloa.

Siellä virui syässä kätkössä erinornaisen tärkeitä kuolintestamentteja. Silenti­um ! Puhumatta paras. -Siinä on parvekkeen kaksoisovi ja “Aleksis Ki­ven viimeiset hetket”. Älä huoli kurkistaa jumalallista näköalaa -tule liian tukala olla … Turjanlinnan yläkerta oli koko Korpi-Kainuun yIpeys. Se oli täynnänsä Suomen suvun väkevää väriloistoa.

Lähtekäämme nöyrästi alakertaan, ei huolita muistella ullakkojen sa­laisuuksia. Siis kaveri, mikähän Molotohvi lie rosvonnut valaskalan kyl­kiluun, jonka filius altissumus meus kerran kuljetti olallaan Petsamon Kolt­takönkäältä saakka? Kelpasi tätä kymmenkiloista kalanruotoa näytellä muikunpyytäjille ja ahvenenonkijoille! Mutta olkoon tuo ruoto vaikka dik­taattori X:n kurkussa, vaan kun ryöstivät rajarapparit turkkini ja ulsterini – se on asia se!

Wähättelen minä myös kirjailtujen kivieni kokoelmaa, ai­nutlaatuista dekorationäperrystä, jonka sadat turistit tunsivat. Jokaisella on kärpäsiä päässänsä. Korpi puristaa ihmisestä ilon ulos kuin hiki pisarat.

Ja nyt pistäykäämme pienessä pohjoiskammiossa, jonka akkunalautaan oli maalattu kaikkien sen feminiinisten asukkien kauniit nimet aikojen aallokossa -viimeksi siellä nukkui uskollisin korpityttö, joka paetessaan sodan jyminää ei aavistanut menettävänsä kaikki kauniit kapistukset ja kansallispukimet, joita hän huolellisesti oli tallettanut punaisessa arkussa.

Tässä kammiossa oli vaaleansininen puusänky ja keltainen pöytä, oven yllä aalloilla kävelevä Wapahtaja! Nurkkakaapin reunassa luki Elämä on unelma -Kuolema uusi elämä! Unelmaksi tosiaankin jäi tämä kammio, kuolema on ikuinen kysymysmerkki.

Miksi yhtäkkiä huudat, tonttu? Ääts, nyt ymmärrän: tuolla samalla nurk­kahyllyllä oli talviteloilleen pantuna Maritim O.Y:n lahjoittama mainio perämoottori ! Ei auta itku markkinoilla -hyvä, jos enää koskaan saa sou­taakaan !

Vilkaiskaamme ns. peräsalonkiin. Millainen akkunakomero, millai­nen goottilainen väriruudukko -norjalainen roihurahi ! Missä kaikki valo­kuva-albumit? Missä on vienankarjalainen Pyhän Miikkulan vaskikuva? Muistatko tonttu, että pöydällä upeili kivipiirros-Kalevala, jonka hinta oli 1500 markkaa, vaan josta eräs korpijussi ei olisi tarjonnut 15:tä markkaa enempää. Älä huoli kaivata Matti Karpposen karvaista taulua: Aatami ja Eeva. Hauska ja salamyhkäinen huone tämä peräsalonki, jonka kirkkaalla honkahirsiseinällä Kullervo soitteli sotatorveaan.
Emme huoli kurkistaa alaparvekkeelle, johon etelän aurinko paahtoi humalikon läpi. Nuo armaat kesäportaat!


Jatkakaamme via dolorosaa, tuskiemme tietä tunnelmaimme Turjassa! Kohotamme paria porontaljaa ja lykkäämme sisään inisevän työntöoven. Kas noin nyt olemme, emännän huoneessa. Mikä valtava väririkas tulipesä! Mikä hauska lasten lehteri ! Mikä tilava sali ruusunvärisine amppe­leineen ! Ja kandelaaberit seinillä punaisine kynttilöineen. Ja tuossa riip­puu Elsa Marian vaskikielinen kantele, jota “adjutantti” soitteli.

Radium­valoinen herätyskello? Kaipaat Emännän vieraskirjaa, johon haltioituneet herrat kirjoittelivat kauniita runoja. Oi Elsa Marian satoja huolellisesti järjestettyjä kirjeitä, joiden tulituhossa paloi monta tohtorihattua! Kuinka ihania valokuvasuurennoksia pitkin seiniä! Öljymaalauksista mainittakoon­Aarno Kurimon “Kivekkäät”, karjalaisen Simo Pällin “Tunturiporoja Ja Jurij Repinin “Turjanlinna”.

Entäs Elsa rukan kaikki kaktukset! Muistat­ko tonttu “Vanhaa poikaa”, joka työnsi paksusta ruhostaan hassun kukka­sen – oliko se kerran seitsemässä vuodessa? Koiragobeliinit, korutyynyt, kauniit matot, korituolit, hetekat ja seslonki! Älä puhu!
Tonttu, älä itke! Salli se kunnia minulle, sillä molemmat muistamme, että äidin vuoteen vieressä seisoi valkoiseksi maalattu lapsensänky, jonka isoisä
oli tehnyt ja jossa linnan uusin vesa Raija-Liisa matkusti Höyhen­saarille.

Kuka kurja on hennonut hävittää Iapsikullan iltarukoustaulun, joka alkoi sanoilla:
” Minä Raija-Liisa Raakel, Turjanlinnan keijukainen, sormeni nyt yhteen liitän, Taivaallista isää kiitän, Suuri Luoja, Armon tuoja, ollos lapsellesi suoja, kun mä liene vielä heikko, ettei tulis musta peikko..”

Mutta tulipas se musta peikko peijakas sittenkin ja koko kaunis sali len­si ilmaan. Ja ikuisesti poissa on Raija-Liisan keinuhepo ja punainen pol­kuauto ynnä Wiipurin Askosta lahjaksi saatu keinutuoli, ja nukke Alli Kyllikkikin on kärsinyt marttyyrikuoleman! Lapsi parka! Ei aavistanut hän kadottavansa kotinsa juuri täytettyään viisi vuotta -istutettuna sota­pakolaiskelkkaan, jota Isä hiihtäen vetää junnasi pitkin ulappaa, jonka ääriltä kaikui ryssäntykkien tympeä jyminä.

Emme, rakas ystävä, huoli kaihossamme kaivella pikkurouvan toaletti­piironkia, jonka suurin laatikko aina oli lukossa. Hienouksia ja kalleuksia varmaan? Ei huolita puhua leninkikaapeista, silkeistä, sameteista ja kulta­kärkisistä yötohveleista -Ryysyrannan Joosepin akan kohtalo uhkaa Elsa Mariaa!

Ja nyt, siunatuksi lopuksi, astukaamme hengessä sisään avaraan tupaan, ns. linnan pirttiin, jonka pinta-ala oli 9 x 8 metriä. Waltava, viihtyisä, kodikas huone! Tuhannet vierailijat sen muistavat kyllä, siellä Ryysy-Joo­seppikin toisenkin kerran oli kuppelehtinut kahvit hörppäämässä ja sikaa­rinpötkyt sauhuttamassa ja ylimielisesti hymähtänyt että tämä muka ei ollutkaan köyhän pöksä eikä kyttyräselkäisen huone. Joka tapauksessa oli pirtti korvenraivaajan siunattu temppeli!

Jokainen järven kylmältä ulapalta hiihtävä ukko, esimerkiksi ikäloppu Hiltu-Paavo, tunsi viihtyvänsä tämän pirtin lämmössä. Pirtin pitkät, leve­ät seinäpenkit, pitkä leipomapöytä, jättiläisleivinuuni kuuluisine freskoineen, koristeelliset astiakaapit lasimaljoineen, seinillä välkkyvät kasarit, kattilat ja kuparipannut, hopeanhohtavat tarjottimet – kaikki oli juhlallista, jykevää tyyliä. Jäi Elsa Marialta karjalaispiirakkain paistaminen kesken! -Muistatko, tonttu, Emännän punaisen taikinasaa­vin kaikkine runoineen? Tai suuren lehmänkellon loruineen, jolla väki kalkatettiin kahville ja ruualle?

Muistatko kannatinpylvään, ns. vapau­denpatsaan eli Simsonin pilarin, johon monivärisesti kymmenellä kielellä oli maalattu kotoisia iskulauseita. Abrakadabra! Homo homini lupus! Ou est la femme? Wer nicht liebt Wein, Weib und Gesang, der bleibt ein Narr sein Leben lang. Jne.
Muistatko suuren kattolampun leveälierisen ha­tun, jonka alla jokainen turisti pyöritti päätään lukeakseen suomalaisia sananparsia. ( Milloin laiska työn tekee? Kesällä ei kerkeä, talvella ei tar­kene, syksyllä on suuret tuulet, kevähällä vettä paljon!)

Muistatko arvokasta seinäkelloa, jonka lyöntejä yksin kuunnellessa ää­retön korpikaiho yllätti ihmisen -niin liikuttavan kaunis oli tuon kolmi­soinnun särinä! Mankelikin poissa! Kaipaatko Ukko Pekan kuvaa tai Piis­pa Agricolaa tarjoamassa raamatunsuomennosta kuningas Kustaa Waa­salle? Tietenkin muistat gramofonin Ave Marioineen ja Horst Wesselei­neen. ja kannelta soittavan Wäinämöisen puuveistoksen pirtin porstuassa. Ryssänruojako ryöstänyt lie radion?

Missä on Hiltusenvaaran taikasauva? Jne., yms. yms.!
Rakas kohtalotoveri ! Nyt ottakaamme toinen toistamme kädestä kiinni ja heittäkäämme lentosuukkoset kaikille muistojemme rakkaille esineille, sillä rehelliset kyynelet tippuvat meidän kummankin silmistä valkoisille parroillemme, emmekä me tunne jaksavamme enempää rnuistella muuta kuin mitä tähän asti olemme jaksaneet.

Hyvä oli Turjanlinnassa elää ja olla rauhassa ja korven rakkaudessa····-ja suloinen oli satumökki Karjalan Kannaksellakin…Herra antoi, Herra otti….Kuinkas sanotaankaan vanhassa kainuulaisessa virressä: “

Syöksee, haaskaa, särkee, sortaa, mullaks murtaa kaikki aivan armotta, eipä auta toivotukset, voivotukset, eikä itku parvunta! Pois siis parku paneminen, katsominen, kaikki luonnon laatua, katso kaikki katseltavat, kuunneltavat: kaikki, kaikk´on katoova!”

POST SCRIPTUM

Ilmari Kianto kirjoitti tämän puheen Helsingin keskusvankilan sellissä numero 40.
Epätoivoinen, väärin tuomittu vanki nro 192 kirjoitti peräti kolme saman aiheista puhetta purkaakseen menettämisen tuskaa. Radiopuhetta hänen, “maanpetturina tuomitun”, ei koskaan annettu pitää.

Lähde: Raija-Liisa Kianto: Turisteille Tuntemattomille 2009